Advertisement

Inteligenta Rationala vs. Inteligenta Emotionala

Conform lui Daniel Goleman in lucrarea cu acelasi nume, inteligenta emotionala este abilitatea de a ne administra pe noi insine si relatiile noastre intr-un mod eficient. Spre deosebire de IQ, care este in mare masura genetic (se modifica foarte putin din copilarie), abilitatile de inteligenta emotionala pot fi invatate la orice varsta.

Inteligenta emotionala este un cocktail intre constiinta si controlul de sine, motivatie, empatie, spirit deschis, tact si diplomatie. Este principala virtute, apanajul castigatorilor, al oamenilor de succes in viata personala si in cariera. Inteligenta emotionala favorizeaza creativitatea, productivitatea, flexibilitatea intr-o perioada in care fiecare din noi are tendinte antreprenoriale si se vrea artizan al propriei sale vieti. Inteligenta emotionala consta in patru abilitati fundamentale: auto-reflexivitatea emotionala (abilitatea de citi si intelege propriile emotii, increderea in sine), auto-administrarea (auto-controlul, adaptabilitatea, concentrarea pe atingerea obiectivelor, initiativa), constiinta sociala (empatie, responsabilitate organizatorica) si abilitatea sociala (leadership vizionar, comunicare, administrarea conflictelor, team-work).

In aceasta toamna, in septembrie mai precis, a fost Daniel Goleman in Romania, parintele Inteligentei Emotionale, asa cum l-au numit organizatorii conferintei. Ceea ce am retinut din invatatura sa face parte din bagajul de bun simt pe care fiecare din noi ar trebui sa-l purtam si sa-l promovam:
Autocunoasterea este emotionala, este realista si trebuie sa fie facuta in mod corect. Autocunoasterea trebuie sa genereze incredere in sine.

O componenta importanta a succesului profesional este „social awareness-ul” (constinta sociala, de grup). Aceasta se consolideaza pe valori ca empatia (simtirea sentimentelor si perspectivei celorlarti, un interes real fata de grijile celorlalti), „awareness” la nivelul organizatiei, orientarea spre obiectivele organizatiei, etc.

Managementul relatiilor interpersonale presupune dezvoltarea altora, a abilitatilor acestora, coaching, leadership inspirational, influenta (un rol important il joaca persuasiunea, pentru informatii), managementul conflictelor (legat de negocierea si rezolvarea disputelor), lucrul in echipa si colaborarea (crearea de sinergie de grup in urmarirea scopurilor grupului).

Informatia primita si neimpartasita este pe jumatate pierduta. Informatia share-uita cu colegii din celelalte departamente de exemplu, capata valoare prin filtrul folosit de ficare individ.
Inteligenta emotionala este cheia reusitei. Studii concrete releva faptul ca IQ-ul nu este suficient pentru reusita personala si profesionala. EQ-ul, face diferenta intre oamenii inteligenti si cei social si emotional inteligenti.

Pentru toate aceste informatii si multe altele, va recomand Daniel Goleman, „Inteligenta emotionala”.

Sursa:http://www.fortasigratie.ro/investigare-intelegere/inteligenta-rationala-vs-emotionala.htm

Comments are closed.