NLP – Optim

,Cu optim te-ai scos! – cum se spune. Cu optim spui totul şi nimic.”

Avertisment:
„Acest text conține un număr optim de cuvinte și o concentrație optimă de idei. Pentru scrierea textului, autorul a depus un efort intelectual optim.” De la o vreme, tot fiind „lovit” de reclamele la produsele farmaceutice OTC, am constatat că mi-a rămas în minte un singur cuvânt: optim. Acesta este așezat strategic în mesajele publicitare (și nu numai în reclame) și pare să aibă menirea de a transmite consumatorilor o stare de siguranță și de încredere. Astfel, un mesaj de promovare ne asigură că niște buline au cantități optime de minerale. Un brand din categoria energizantelor are un conținut optim de nu-știu-ce substanță. Conținutul, cantitățile, concentrațiile, dozele, rețetele și compozițiile, toate sunt optime în mesajele transmise publicului. Până și pH-ul invocat într-un text publicitar este anunțat ca fiind optim. Ca să nu mai vorbim că și prețurile din anumite magazine sunt optime.
Limbajul de plastic capitalist, care a luat locul cu voluptate răposatului limbaj de lemn comunist, a adoptat cu voioșie acest cuvânt: optim! Pentru oamenii din agenții care scriu texte publicitare, dar și pentru oamenii de marketing care le aprobă, optim este cuvântul salvator. Cu optim te-ai scos! – cum se spune. Cu optim spui totul și nimic. Cu optim nu-ți mai bați capul să explici sau să oferi detalii (explicațiile să le caute specialiștii!), nu te mai chinuiești să găsești un slogan memorabil, un text original, cu un mesaj pătrunzător, nu te mai strofoci să scrii frumos și surprinzător. Ai la îndemână optim! Nici autorii care scriu astfel de mesaje nu înțeleg produsul ori serviciul, dar ca să-și acopere ingnoranța, lenea de a se documenta, superficialitate și prostia, recurg la acest optim. Se lipește optim ca un abțibild și totul este OK! Iar optim poate fi ușor de explicat în cazul în care se ivesc reclamații sau nemulțumiri: nu este nici mult dar nici puțin, nu este nici strălucitor dar nici întunecat, nici concentrat dar nici diluat, nici strident dar nici discret, nici tare, nici moale. Este optim!
În fapt, acest concept la modă în comunicare este aruncat publicului pentru a fi înghițit pe nemestecate. Nici consumatorul nu mai trebuie să-și bată capul cu semnificațiile ce se ascund în spatele acestui optim. Se știe că în zilele noastre digitale, oamenii sunt grăbiți, nu mai au timp să-și pună întrebări și nici să judece. (Vom vedea la apropiatele alegeri prezidențiale!) De aceea, optim face parte din armata șabloanelor care este angajată să spele creiere. Oamenii acceptă și înghit optim pentru că au fost asigurați că optim este optim pentru viața lor. De ce să mai verifici, dacă totul este optim? Ce rost are să întrebi, de vreme ce este optim?
Optim ne ajută să ascundem multe lucruri. Avem rezultate optime, avem realizări optime, avem (în companie sau în echipă) o activitate optimă, productivitatea a atins paramentri optimi, livrările au ajuns la un nivel optim, iar comunicarea, cum ar putea fi altfel?, decât optimă. Sigur, avem o viață de rahat, dar preferăm s-o caracterizăm ca fiind optimă. Suntem într-un mare impas, dar declarăm că situația este… În fond, optim este folosit pentru a vopsi masca noastră ipocrită în relații cu ceilalți (colegi, amici, șefi). Nu poți să fii optim când te uiți în oglindă și constați că nu ești bărbierit, că ai cearcăne sau ce decăzut și umil ai ajuns. Nu poți să fii sincer invocând acest adjectiv.
Noroc că în existența noastră sunt câteva lucruri care ne salvează de optim. Nu ne rugăm la Dumnezeu pentru a ne dăruit sănătate optimă. Mila cerească nu cred că are doze optime. Nici păcate noastre nu sunt optime. Și nici rugăciunile noastre. Totuși, cred că putem avea o viață optimă, cât despre moarte…
Atenționare: Cuvântul optim a fost folosit în acest text cu o frecvență optimă.

Sursa:http://www.forbes.ro/articles/optim-25955

Comments are closed.